Hjulstropper
Instructions
Hvordan bruke hjulstropper?
Hjulstropper består av tre deler (se bilde)
– Festebånd
– Mellomstykket
– jekkerstrammer
Steg 1
Før festekroken på festebåndet gjennom begge åpningene på mellomleddet som illustrert på bildet.
Steg 2
Fest så festekroken til ett fornuftig festepunkt på tilhengeren.
Steg 3
Før båndet på baksiden av hjulet slik at mellomstykket ligger foran hjulet. Stram til.
Steg 4
Fest kroken på jekkestrammeren til ett fornuftig festepunkt på tilhengeren.
Steg 5
Pass på at jekkestrammeren er i lukket posisjon. Tre så enden av festebåndet igjenom “slissen” på jekkestrammeren. Stram til så festebåndet er stramt.
Steg 6
Klem inn låsen på jekkestrammeren, jekken vil da åpne seg. Før jekken frem og tilbake for å stramme inn festebåndet.
Steg 7
Etter strammingen er det viktig at man låser jekken. Dette gjøres ved å klemme inn låsen på jekkestrammeren og føre jekken helt ned til lukket posisjon.
Steg 8
Følg samme prosedyre på alle fire dekkene. Fest dekkene diagonalt, for eksempel venstre forhjul, høyre bakhjul osv.
Steg 9
For å løsne jekkestroppen klemmer du inn låsen på jekkestrammren og drar jekken helt over til åpen posisjon. Ta tak i stroppen som ligger nederst og dra den ut av “slissen”
What you need
Surringsutstyr med fiberbånd
Krav til båndet:
- UV-bestandig
- Tåle fett, olje og svake syrer
- Båndet skal ha mekaniske egenskaper minst lik polyester.
- Sømmene skal være av samme materialtype som båndet.
De fleste produsenter av surringsbånd legger i langsgående striper, hvor antall striper på båndet tilsier antall tonn båndet tåler.
Dette er imidlertid ikke noe krav.
Spennkraften på etikett er den kraften man oppnår ved å belaste håndtaket med 50 daN.
Dette står på etikett som STF (Standard Tension Force).
Litt avhengig av tannsegmentet på spenneren så vil den tradisjonelle 4 tonns spenneren ligge på 250-400 daN
Spennere skal være utstyrt med sperre som hindrer at spent surring kan løsne uten at sperren er frigjort.